Showing posts with label cerite aku. Show all posts
Showing posts with label cerite aku. Show all posts

Friday, May 14, 2010

hikmah mimpi ini

Aku bangun ....
kekagetan...
bergetar hari ini.. ingatkan ajal dah kunjung tiba.....

ceritanya begini:

aku balik malaysia cuti.. kembalinya ku ke tanah cuti itu bukanlah untuk menabur bakti pada keluarga dan orang2 terdekat tetapi adalah untuk meninggi diri dengan ilmu sekelumit yg dimiliki. kerana dah belajar tinggi, nasihat ibuku diingkari. aku mimpi aku dah berkahwin time tu(ape jadik ng husband aku after tu xtawla)..

ade skali flight aku kol 6... distance dr rumahku ke airport tu dalam 15minutes... tp aku bersiap lewat dlm kol 4 camtu.. ibu aku yg concern dgn anaknye ni mule la celotehnye krn kecuaian diri..aku ape lagi,, terus packing x layan celotehnye tu blah dr rumah.. ya Allah derhaka benar aku...

on the way nak g jalan tu..

rupenye aku tersilap jalan.. masuk lorong laen..tibe2 ade polis dtg nek motor 2 orang.. aku confius, aku ade buat salah ape2 ke..owh rupenye aku lintas jln before lampu merah utk kereta2 kat road tue.. dgn beg aku yg satu lagi tertinggal kat lorong yg aku sesat tadi, aku nak melangkah amik beg aku.. tibe2 tgok rmai polis..dgn rifle n baju kalis peluru..bertahan dgn pengganas..

di situ aku tengok srikndi2 yg terdiri dr kawan2ku d brisbane bangkit untuk menentang..
aku pd masa tu sangatla kecut.. diorg ajak aku untuk berjuang tp aku takutkan mati..kami hanya bersalaman n berpelukan, gusar sekiranye itulah saat terakhir kami dapat berjumpa....

dan termasuklah aku bersama-sama orang yg dilindungi.. perjuangan dimulakan dgn seorang budak kecil yang bangkit ke depan untuk berlawan (macam Intifadah di Palestin) tetapi peluru n phosporus putih menembusi badannya.. aku kaget..sebelum ni aku mmg takut tgok video kekejaman Palestin.. serius, aku prefer bace dr tgok gambar2 tue walaupun aku sbnarnye perlu tahu ape yg btol2 terjadi kpd saudara kite d sana..

anak kecil itu tidak berganjak.. aku nampak badannya hancur tetapi wajahnya masih cantik tidak diusik dgn peluru2 itu(terikat Syeikh Ahmad Yassin).. perjuangan diteruskan dan aku yg dilindungi tu berdebar-debar dgn nasib tempatku itu.. adakah endingku mati dibunuh?? dan aku memohon Tuhan supaya dipanjangkan umr ini.. mimpiku x berakhir,, aku bangun dgn kekejutan...

tetapi yg aku sedar sekarang jika diajak untuk berperang, aku masih lagi takut.. jihadku dgn nafsu selalu je kalah.. hatiku penuh dgn noda2 hitam.. mimpiku itu tiada ending, adakah untuk aku mendecide ke mana mahu ku tujukan jalan hidup ini... hatiku ini lemah, sakit, berkarat.. ya Tuhan...ku mohon hanya satu,benarkanlah aku menjejak syurgamu.. berikanlah aku kekuatan melawan jahiliah ini.. kerana ku pasti yg satu,, ku x mahukan penat lelah d bumi ini diakhiri dengan penyeksaan azab yg berulang kali

`Nauzubillah

Sunday, October 11, 2009

"adek pelik" episod 1

adek pelik ni bile kisahnye dirungkai kembali..mmg buat satu family tergelak bercampur perasaan takjub...

adek pelik ini mase kecilnye selekeh..org kedah ckp 'belemoih'..kalo org kelantan plak ckp 'boloq'... pg klas pg2 ng baju uniform putih...ptgnye balik umah baju jdik kale coklat or kuning(gara2 air teh @ teh susu yg tumpah mase rehat)...kainnye asyik terkoyak sampi ke lutut(gara2 berlawan lari dgn budak laki)

kat rumah lg dasyat...adek pelik ni ade dunia die sendiri....die slalu nyanyi lgu air pasang pg kat berande rumah..sampaikan jiran akan mengajuk.....adeq pelik ni bercita2 nak jdik ahli gimnastik mase besar....so die slalu buat style gymnatis yg putar2 2...tp skg flexibilty adek pelik berkurang sbb krg practice..xjadilah die ahli gimnastik..

kdg2 die bwk beluam(beluam ni maksudnye brg yg slalu dibawak dgn byk ke mana2 shj...spt alat permainan yg dibawak dlm kotak)..tp beluam adek pelik ni adalah kain2 lebihan yg dijahit mak..mak amik upah menjahit...so kain2 yg x digune akan digunting kecil oleh adek dan adek akan bwk beluam 2 jalan... kdg2 adeq pelik maen tanah sorg2 kat bawah umah...drpd tanah ng air adeq pelik buat kedai kek...mcm2 btk kek.xcukup tanah adek pelik korek tanah pkai sudu(byk cacing msuk dlm badan adek..patot die kurus mase kecik)..tp sbb mak asyik bebel ng adeq plak yg taksub men tanah..abg robohkan kedai kek adeq mase adeq tdo...adek yg bgn mase tgk kedainye musnah sedih.. den adek berlari sembunyi bawah rumah pk sorg2...rahsie adek pelik yg suke sembunyi bawah rumah sorg2 kekal smpai skg..

then adek pelik stat menanam pokok...kangkung yg dibeli mak ade akar..akar yg dibuang 2 adek plik amek dan tanam...stil,adek pelik pkai sudu nak korek tanah......kangkung2 2 tumbuh subur menghijau...then mak potong kangkung2 2 nak buat cucur...adek pelik sdih tgk kangkungnye diambil....adeq pelik tanam pokok2 bunga2..adek slalu ckp ng pokok2 2...mmg dia sgt taksub la ng pokok2 yg die tanam...bile adik pelik msuk asrama...mase cuti bile balik umah adek pelik tgk pokok die mati sbb xde org jge...bye2 pokok2...

then mase kecik adeq plik suke men beskal...die akan berlatih sorg2 pkai basikal abg yg besar gedabak...bpe kali jatuh dah..lekat byk parut kat adeq pelik smpai skg...ptg2 slalunye adek pelik nyanyi sorg2 kat halaman umah..menari putar2..lawak btol

kakak, abang n mak sgt bimbang ng adek pelik ni...mcm budak terencat akal...dah la die sgt slow..umo 6 tahun xpandai pgg pensel dgn btol...darjah 1 adeq plik stil x kenal lg ABC...adek pelik xtaw ape2...mmg slow la...mak sgt bimbang dgn perkembangan anaknye yg sorg ni...ske bawak beluam, ckp ng pokok..nyanyi menari sorg...mmg adek pelik ni xde kawan..hanyut dlm dunia die

tp adek pelik ni...mmg die bersungguh-sungguh buat ape yg die suke..adek pelik suke benar bile daftar sekolah rendah..hari2 tanye mak bile die boleh masok sekolah....bile tibe hari 1st sekolah, die dah siap mandi,mkn,pkai baju mase kol 6 pgi hari2..then adek pelik merajuk bile kene tg abg yg siap lewat...stu lagi.adek ni slalu menggayakan baju sekolah mlm2 depan cermin..bnd ni melekat sampai die tingkatan 3..betapa adek pelik yg abg ng kakak ingat terencat akal ni sgt semangat nak sekolah

dalam kelas...sbb adek pelik ni bodoh2..mmg jdi magse buli..selalu org suke soh die sapu klas hari..tp adk pelik gembire...selagi xsiap sapu sekelas,adek pelik xkan pg kantin makan sarapan..
adek pelik sgt slow menyalin..so,die akan salin huduh2..mlm2 stay up untuk salin nota cikgu cantik2 dlm buku..skali adek pelik dpt no 3..hari2 die tatap buku catatan 2..gembire le 2.... rezeki adek pelik die dpt 5A dlm UPSR...bile dah abih sekolah rendah,die stil lg menyalin nota2 cikgu sekolah rendah 2...

adek pelik ni mase sekolah rendah mmg org cam dr jauh...sbb slalu xpkai anak tudung..stokin ng lencane xde..kain ng poket baju slalu terkoyak..selekeh benar budak ini ...dlm kelas die senyap,x hirau org laen..ade budak laki wat nakal kat die mmg makan penumbuk la...ganas ye adek plik ni..so rmai lelaki xsakat le die...mcm2 budak ni

Wednesday, October 7, 2009

ayat permulaan


salam

nie aku dah bermula...tibe2 tergerak hati nak blogging..

entah...

bende ni aku xpenah terpk dr dulu

tp for starting ok kot..


nak dikatekan,ilham ni dapat bile sorg kawan aku dedicate entry dlm blog die khas utk aku..

bile aku bace blog die,mmg aku taw

die lepaskan segala..

hebat..die pon byk followers..hehe


tapi...aku jus nak mule...kpd kawan2..

jus wanna say..this is the starting of my blogging world..

xtaw samade aku komited ke tak nnt..

tapi..maybe bile aku mau meluah perasaan,

blog mungkin satu option yg bagus..

tp perlu sedar yg Dia ade untuk mendengar segalaaNya..

to my frenz and family,i dedicate this blog 4 u guys....


=)