Friday, May 14, 2010

hikmah mimpi ini

Aku bangun ....
kekagetan...
bergetar hari ini.. ingatkan ajal dah kunjung tiba.....

ceritanya begini:

aku balik malaysia cuti.. kembalinya ku ke tanah cuti itu bukanlah untuk menabur bakti pada keluarga dan orang2 terdekat tetapi adalah untuk meninggi diri dengan ilmu sekelumit yg dimiliki. kerana dah belajar tinggi, nasihat ibuku diingkari. aku mimpi aku dah berkahwin time tu(ape jadik ng husband aku after tu xtawla)..

ade skali flight aku kol 6... distance dr rumahku ke airport tu dalam 15minutes... tp aku bersiap lewat dlm kol 4 camtu.. ibu aku yg concern dgn anaknye ni mule la celotehnye krn kecuaian diri..aku ape lagi,, terus packing x layan celotehnye tu blah dr rumah.. ya Allah derhaka benar aku...

on the way nak g jalan tu..

rupenye aku tersilap jalan.. masuk lorong laen..tibe2 ade polis dtg nek motor 2 orang.. aku confius, aku ade buat salah ape2 ke..owh rupenye aku lintas jln before lampu merah utk kereta2 kat road tue.. dgn beg aku yg satu lagi tertinggal kat lorong yg aku sesat tadi, aku nak melangkah amik beg aku.. tibe2 tgok rmai polis..dgn rifle n baju kalis peluru..bertahan dgn pengganas..

di situ aku tengok srikndi2 yg terdiri dr kawan2ku d brisbane bangkit untuk menentang..
aku pd masa tu sangatla kecut.. diorg ajak aku untuk berjuang tp aku takutkan mati..kami hanya bersalaman n berpelukan, gusar sekiranye itulah saat terakhir kami dapat berjumpa....

dan termasuklah aku bersama-sama orang yg dilindungi.. perjuangan dimulakan dgn seorang budak kecil yang bangkit ke depan untuk berlawan (macam Intifadah di Palestin) tetapi peluru n phosporus putih menembusi badannya.. aku kaget..sebelum ni aku mmg takut tgok video kekejaman Palestin.. serius, aku prefer bace dr tgok gambar2 tue walaupun aku sbnarnye perlu tahu ape yg btol2 terjadi kpd saudara kite d sana..

anak kecil itu tidak berganjak.. aku nampak badannya hancur tetapi wajahnya masih cantik tidak diusik dgn peluru2 itu(terikat Syeikh Ahmad Yassin).. perjuangan diteruskan dan aku yg dilindungi tu berdebar-debar dgn nasib tempatku itu.. adakah endingku mati dibunuh?? dan aku memohon Tuhan supaya dipanjangkan umr ini.. mimpiku x berakhir,, aku bangun dgn kekejutan...

tetapi yg aku sedar sekarang jika diajak untuk berperang, aku masih lagi takut.. jihadku dgn nafsu selalu je kalah.. hatiku penuh dgn noda2 hitam.. mimpiku itu tiada ending, adakah untuk aku mendecide ke mana mahu ku tujukan jalan hidup ini... hatiku ini lemah, sakit, berkarat.. ya Tuhan...ku mohon hanya satu,benarkanlah aku menjejak syurgamu.. berikanlah aku kekuatan melawan jahiliah ini.. kerana ku pasti yg satu,, ku x mahukan penat lelah d bumi ini diakhiri dengan penyeksaan azab yg berulang kali

`Nauzubillah

5 comments:

syahirahlahmi said...

assalamualaikum..
mimpi adalah mainan tidur..namun kadang2 mimpi mampu memberi kesan kepada kita...mungkin mimpi yg dialami adalah hidayah Allah kepada kita agar kita lebih mendekatiNya..
sesungguhnya kita tidak mengetahui..hanya Allah yg mengetahui segala sesuatu...

alFaqirah ilAllah.. said...

setiap ap yg Allah kurniakan dlm hidup kita adlh ujian..terimalh dengan hati yg redha..berbaik sangkalah pada takdirNya utk melangkah dgn sebaik2 tadbir..jadikan ia sebagai peluang, bukan halangan..ambillah iktibar dr perkara yg kecil ini untuk menuju redhaNya..semakin hampir padaNya..
mencari kekuatan untuk menjadi muslim sejati..
sama2 kita baiki diri ke arah yang lebih baik..
ukhti, bersyukurlah kerana kesedaran yang ada di jiwamu adalah bukti bahawa hidayahNya terus menerus mengalir utkmu..berdoalah moga Dia tidak pernah jauh dr kita...
insyaAllah...=)

Pisey said...

kamu.jaga diri baik2 tau.rindu mahu berceloteh banyak2 kisah bersama.

insyaAllah.
;)

noyaan said...

tqah syg, merinduimu huhuuu..

pendekar mata hati said...

pisey : rindu jugak saat kite bersama.. saat bergelak.. saat berair mata... i'm figuring out who's gonna wipe my tears again...

noyan : rindu cik noyaan jugap..bile la kite nak gege gegang lagi...

to pisey nak noyan.. see me in malaysia within few years..to noyan, too sad that we hv different tyme of hols.. to pise..nantikan kan aku di batas waktu..akan ku pulang ke malaysia jan tahun depan.. marilah kite menyulam memori bersama..