Thursday, October 8, 2009

budgeting~~

salam..



dengan niat nak menulis ape yg aku dah bebel ng diri sendiri.....



ape yg korg paham dgn budgeting? root wordnye budget aka belanjawan. terbayang menteri bergaduh kat parlimen ke.. or utk org yg amik commerce or accountacy... mesti berkeliput figures dlm brain korg..



ok,now aku mau stop mengarut....point nye : budgeting pd pendapat aku adalah bermakna perasan...@ riak, takabbur,ujub..bla3.....memang parah bile feeling ni melekat kat hati... salahkan sape..setan?? dah tugas diorg mencucuk...



alkisahnye aku terkena jugak penyakit ni...... B4 ni aku slalu dpt full mark for chem prac sbb ade sorg tutor baek hati bername Angeline Chan(kalo die muslim kan bagus) akan soh students die btolkan jwpn..mmg sume dpt full mark la.. aku yg ari ni ade prac kan xsedia sgt la smlam..budget boleh full mark kan..(perasan tahap karma)



tibe2 arini die diganti oleh tutor dr singapore..yg ni strict skit..so aku salah satu soklan n xdpt chance nak btolkan..then my mark is deducted 0.5...full stop... uwa3,sdey taw.hatiku ditusuk tajam..rase mcm nak putar balik mase..then terpk; kalo la aku tanye org,kalo la aku bace btol2.etc..



den ingat2 balik ..penggunaan 'kalau' utk menyesali perkara yg dah berlaku akan bukak jln utk dibisik setan..die akan tambahkan penyesalan kite..buat kite lagi sdey... cinabeng ko makhluk terkutuk!!!!



tp act bnd ni bg aku reflex ... bhw ilmu 2 milik DIA yg TERULUNG..sape lagi, Allah kan... ilmu yg kite ade jike kumpul sume manusia jus ibarat buih d lautan ..tp stil kan kite nak rase bijak dan smart(aku le 2)..kene2 lg bile org mintak ajar something..mule2 niat nak tolong org..lgpon ilmu ni kalo dikongsi lg bertambah bkn lg berkurg..hebat kan..tp in process of aiding people 2 sometimes my intention has shifted..suddenly, i feel i'm the one who r the hebatest(i'm using present tense bcoz this incident keeps repeating,ni process nak mengikis penyakit budgeting le)..

susah kan nak buang penyakit ni..bahaya dowh...takabur riak dan adik-beradiknye ni masok syirik kecil dowh... istifar byk2,aiseh.. pepon,mmg kite tend buat kesilapan tapi beristifarlah bile dah terbuat@membuat.. even payah,tp proses kite membaiki diri dr sifat ni bley dapat pahala ..drpd surah at_taubah ayat 194:

"Berangkatlah kamu dengan rasa ringan maupun dgn rasa berat, dan berjihadlah dgn jiwa dan hartamu d jln Allah.yg demikian adlh lbih baik bgmu jika kamu mengetahui."

Yang demikian 2 refer kepada perkara yg memerlukan usaha keras(kan Allah berfirman dgn perkataan berat)...maksudnye,jgn rase down kalo slalu fail nak improve diri...tp keep climbing 2 our aim.. Allah sayang dgn hambaNya yg usaha berterusan..bnd ni bolehle nak aplikasi kat dlm aspek laen(aspek ape 2,lu pk la sendiri,jenuh aku nak menaip nih....)..

conclusinye,mehla delete penyakit huduh ni ye....budgeting yg professional bunyinye ini not good...as we 4get whi r we in dis world ....kalo susah sgt nak kikis perasaan ni,aku sujes korg p cari pengikis kat makmal Kemahiran Hidup nu..

pepon,aku mau habiskan entri ni dgn ayat ciplakan dr lagu KuBerlari.....adela part yg aku xingat..layan ajela

xkan berhenti...ku kejar mimpi...
kulangkahkan kaki ini......

dan aku ..tinggalkan masa gelapku
dan lalu mulakan jalanNya kernaMu
semangat Rabb...
selama jam ku bergetar..
selama itu, xkan berhentiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
berlari kukejar mimpi...
terus berlari,agar hidup ini bererti!! =) (marilah kita BERLARI)

No comments: